Angst

Wat is een angststoornis?

Angst is een emotie waar iedereen wel eens mee te maken krijgt. Het is een menselijke reactie die ons waarschuwt als er gevaar dreigt. Maar angst kan een eigen leven gaan leiden en iemands leven gaan beheersen. Het komt dan opzetten in ongevaarlijke situaties. In dit geval kan er sprake zijn van een angststoornis.

Bij ontwikkeling van een angststoornis is er vaak een combinatie van zowel biologische, sociale als psychische factoren. Angststoornissen kunnen ook erfelijk zijn of ontstaan na een ingrijpende levensgebeurtenis.

Er zijn verschillende angststoornissen en fobieën. Alle angststoornissen hebben gemeen dat de angst een te grote invloed heeft op het dagelijks leven. Mensen die angstklachten ervaren willen de situatie vermijden die bij hun angstgevoelens opwekt. Dit kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat je een steeds beperkter sociaal leven krijgt.

De angst waarvan sprake is bij een angststoornis, is vaak gebaseerd op niet-bedreigende situaties die ten onrechte als heel gevaarlijk worden gezien. Dit kan leiden tot paniekaanvallen of piekeren over dingen die er mogelijk zouden kunnen gebeuren. Dit kost veel aandacht en energie wat weer sombere gevoelens, irritatie of slapeloosheid kan veroorzaken.

Positieve invloed van bewegen

Onderzoeken tonen aan dat beweging de symptomen van elke angststoornis kunnen verlichten. Beweging zorgt bijvoorbeeld voor afleiding van de gedachten en angst voor een paniekaanval.

Angst kan, door je zenuwstelsel te activeren, zorgen dat je hartslag omhoog gaat, je sneller gaat ademen of een angst- of paniekaanval opwekken. De symptomen van een verhoogde hartslag en sneller ademen zijn gelijk aan die van sporten. Wanneer je dit ervaart tijdens het bewegen, leer je dat deze fysieke kenmerken niet perse tot een angst- of paniekaanval hoeven te leiden. Zo wen je steeds meer aan de gevoelens van een geprikkeld lichaam, zonder meteen aan te nemen dat er gevaar dreigt. Je begint de fysieke symptomen van angst te associëren met iets positiefs als bewegen. Je leert dit beheersen en vervaagt de gedachten aan angst en vervangt deze voor een nieuwe positieve herinnering.

Helaas is een angstige situatie vermijden, zoals niet naar de sportschool gaan, voor veel mensen een oplossing. Door de sportschool te vermijden hou je de gedachten dat sporten onveilig is in stand. De enige manier om hier over heen te komen is door de stap naar de sportschool toch te wagen. Als je maar vaak genoeg een positieve ervaring met het sporten ervaart zullen de angst klachten vanzelf afnemen. Het helpt om de ervaring positiever te maken voor jezelf, kies bijvoorbeeld een Movement coach die jou op weg kan helpen. Onze coaches kunnen je namelijk laten zien hoe je de apparaten moet gebruiken en je leren om nieuwe bewegingen onder de knie te krijgen.

Therapy that works out
Therapy that works out

Ons doel

Veel mensen vinden het normaal gesproken al moeilijk genoeg om zichzelf te motiveren om actief te bewegen en naar de sportschool te gaan. Als we depressief, angstig, gestrest of andere psychische of emotionele problemen hebben, dan kan het dubbel zo moeilijk zijn. Ook al weet je dat sporten en actief bewegen je beter laat voelen, een depressie, angst, stress of burn-out beroofd je van de energie en motivatie die je nodig hebt om naar de sportschool te gaan.

Natuurlijk, een uur op een loopband staan of doelloos ronddwalen in de sportschool is voor niemand motiverend, maar de sportschool hoeft zeker niet saai te zijn. Met een op maat gemaakt trainingsprogramma en realistische doelstellingen helpen de coaches van Movement je niet alleen de stap naar de sportschool te maken, maar helpen wij je ook om je het plezier van sporten te ervaren.

Misschien heb jij bij bewegen in de sportschool een doemscenario in gedachten en durf jij daarom niet te gaan sporten. Wij laten je anders tegen deze situatie aan kijken. Je wordt bewust van het feit dat sporten iets is dat je voor jezelf doet. Wij laten je inzien dat iedereen ooit in de sportschool is begonnen met het idee om iets aan zichzelf te willen veranderen.

Als je mentale problemen ervaart of al geruime tijd of zelfs nog nooit in de sportschool bent geweest kun je jezelf niet te hoge doelen stellen. We beginnen daarom klein en stellen haalbare en motiverende korte termijn doelstellingen.Ons doel is om in een relatief korte periode van 6 tot 8 weken jou het plezier in sporten terug te geven. Samen nemen we die eerste stappen in de sportschool. Door de combinatie van beweging en cognitieve gedragstherapie ben je sneller in staat om weer met plezier zelfstandig te kunnen sporten.